IMPULSIVE BUYING BEHAVIOUR DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM

  • Nur Rahmah STAI Al Mawaddah Warrahmah Kolaka
  • Munadi Idris Dosen Program Studi Ekonomi Syariah, IAI Al Mawaddah Warrahmah Kolaka

Abstract

Impulsive buying behavior is part of consumptive behavior that makes purchases without planning (spontaneous) driven by the human desire that becomes unlimited desire. In the perspective of Islamic economics, consumption is allowed as long as it has benefits for consumers with attention to the good and bad as well as the halal and haramnya a product consumed. This study aims to determine the consumption in Islamic economics, consumption behavior in Islamic economics and Impulsive Buying Behavior in Islamic Economic Perspective. Data collection is literature review or literature, with normative descriptive data analysis technique to study about Islamic economic theory related to impulsive buying behavior. The results of the analysis and discussion that impulsive buying behavior in Islamic economics is based on the buying behavior of mashlahah desire to fulfill the desire of needs that bring benefit and blessing to the consumer.

Keyword: Impulsive buying behavior, Consumption, Mashlahah

References

Al-Ghazali, Abu Hamid. Ihya 'Ulum add-Din. Kairo : Dar Al-Hadis, 2004
Al-qardhawi, Yusuf. Min Fiqh al-Dawlah al-Islamiah : Fiqh Kenegaraan. Kaherah: Dar al-Shuruq, 1997.
Anggarasari, Rina Ekaningdyah. Hubungan Tingkat Religiusitas dengan Sikap Konsumtif pada Ibu Rumah Tangga, Psikologika, Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 1997.
Ardhanari, Margharetha. Memelihara Budaya: Persepektif Masyarakat Konsumen dan Perilakunya. Makalah orasi ilmiah dalam rangka Dies Natalis Universitas Kalotik Widya Mandala surabaya ke - 53 Tahun 2014.
Bahri, Andi. Etika Konsumsi dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Studi Islamika, Vol. 11, No.2, Desember 2014.
Engel, Blackwell, Miniard. Perilaku Konsumen. Ed.VI, Jil.2, Jakarta: Binarupa Aksara, 1994.
Fatahillah, Ikhawan Aulia. Implementasi Konsep Etika dalam Konsumsi Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Hukum Ekonomi Islam, Vol. XIII, No.1, Nopember 2013.
Heni, Septi Anugrah. Hubungan antara Kontrol Diri dan Syukur dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja SMA IT Abu Bakar Yogyakarta. Jurnal EMPATHY Fakultas Psikologi, 2013
Heni, Septi Anugrah. Hubungan Antara Kontrol Diri dan Syukur dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja SMA IT Abu Bakar Yogyakarta. Empathy, Jurnal Fakultas Psikologi, Universotas Ahmad Dahlan Yogyakarta, 2013.
Hetharie, Jondry A. Model Kecenderungan Pembelian Impulsif : Studi pada Konsumen Matahari Departement Store Kota Ambon. Jurnal Manajemen Teknologi. Vol. 11, No. 3, 2012.
Jenita dan Rustam, Konsep Konsumsi dan Perilaku Konsumsi Islam. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, Vol. 2, No. 1, Januari-Juni, 2017.
Kainama, Gisella Cristy. Hubungan Antara Konformitas terhadap Kelompok Remaja GPM Silo dengan Perilaku Pembelian Impulsif. Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana, 2016.
Kara, Muslimin, Pemikiran Al-Syatibi tentang Maslahah dan Implementasinya dalam Pengembangan Ekonomi Islam,
Manilet, Aisa. Kedudukan Maslahah dan Utility dalam Konsumsi : Maslahah Versus Utility. Jurnal Tahkim, Vol. XI, No. 1, Juni 2015.
Manilet, Aisa. Kedudukan Maslahah dan Utility dalam Konsumsi : Maslahah versus utility. Jurnal Tahkim, Vol. XI, No.1, Juni 2015.
Mannan, Muhammad Abdul. Economic Development and Social Peace in Islam. Bangladesh : Bangladesh Social Pace Foundation, 1989.
Masitoh, Tuti. Kajian Pemikiran Umar bin Al-Khatab tentang Teori Konsumsi. Riau: Fakultas Syariah dan Ilmu Hukum, 2010
Rahmawan, Indra Wahyu. Srikandi Kumadji, dan Andriani Kusumawati, Pengaruh Faktor-Faktor Lingkungan Toko terhadap Pembelian Impulsif. Jurnal Administrasi Bisnis, Vol. 6, No.2 Desember 2013.
Ramlan dan Nahrowi. Sertifikat Halal sebagai Penerapan Etika Bisnis Islami dalam Upaya Perlindungan bagi Konsumen Muslim. Jurnal Ahkam, Vol. XIV, No.1, Januari 2014.
Published
2018-10-01